© 2010-2015 Fundacja Humanites
Szkoła i nauka to bardzo ważny etap w życiu człowieka. Dobre wykształcenie procentuje w przyszłości, lecz trzeba sobie na nie zapracować – nauką. Co zrobić gdy Twoje dziecko nie chce się uczyć?
W szkole, dziecko często jest oceniane za pomocą narzuconych z góry standardów. Na ich podstawie określa się czy jesteśmy zdolni i inteligentni czy też nie. Według Howarda Gardnera, autora książki „Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce”, posiadamy kilka inteligencji. Poniżej lista:
Inteligencja językowa
Umiejętność posługiwania się językiem, wzorami, symbolami, płynna mowa i dobre rozumienie tekstu.
Inteligencja matematyczno – logiczna
Polega na sprawnym wykonywaniu obliczeń, a także operacji na abstrakcyjnych symbolach. Wraz ze zdolnościami językowymi składa się na to, co zwykle nosi nazwę inteligencji „akademickiej”, czyli takiej, która pomaga człowiekowi w odniesieniu sukcesu w trakcie formalnej edukacji.
Inteligencja muzyczna
To umiejętność wytwarzania i rozumienia treści, których nośnikiem jest dźwięk.
Inteligencja kinestetyczna
To zdolność do rozwiązywania problemów związanych z ruchem i postawą ciała. Cechuje tancerzy, choreografów i sportowców, a także w mniejszym stopniu przeciętnych ludzi.
Inteligencja przestrzenna
To zdolność ułatwiająca orientację w przestrzeni, a także umożliwiająca wykonywanie operacji umysłowych na materiale wyobrażeniowo przestrzennym. Dzięki tej zdolności możemy „myśleć obrazami”, a nie tylko słowami i abstrakcyjnymi symbolami.
Inteligencja intrapersonalna
Polega na rozumieniu samego siebie, a zwłaszcza na rozróżnianiu własnych uczuć oraz nastrojów. Umożliwia osiągnięcie wysokiego stopnia samowiedzy i mądrości
Inteligencja interpersonalna
Jest zdolnością do rozumienia relacji międzyludzkich, a także cudzych uczuć, intencji, stanów psychicznych.
Osoba posiadająca dobrze rozwiniętą inteligencję językową będzie:
Osoba posiadająca dobrze rozwiniętą inteligencję matematyczno – logiczną będzie:
Osoba posiadająca inteligencję muzyczną będzie:
Osoba posiadająca inteligencję kinestetyczną będzie:
Osoba posiadająca inteligencję przestrzenną, będzie:
Osoba posiadająca inteligencję intrapersonalną będzie:
Osoba posiadająca inteligencję interpersonalną będzie:
Aby dziecko zaczęło się uczyć trzeba również odnaleźć sposób, w który najlepiej i najprzyjemniej przyswoi naukę. Są cztery takie sposoby:
Uczenie się przez czytanie i pisanie
Od najmłodszych klas, a także przez całe późniejsze życie, uczymy się, czytając i pisząc. Dlatego też tę metodę najczęściej wykorzystuje się w szkole. Eksperci nazywają ją pamięcią werbalną, ponieważ dotyczy ona słów.
Uczenie się przez słuchanie
Ten styl nazywany jest pamięcią totalną, ponieważ wykorzystują go osoby, które najłatwiej uczą się, słuchając. W szkole najbardziej podobają im się klasowe dyskusje, kiedy wszyscy wymieniają się poglądami. Osoby preferujące ten styl nie potrafią się skupić przez dłuższy czas podczas pisania, czytają na głos lub mówią do siebie w trakcie nauki, a także nagrywają swoje wypowiedzi, by później je odsłuchać. Mogą także uczyć się z grająca w tle muzyką, a także prosić innych o przepytanie z danej dziedziny, aby móc głośno zaprezentować opanowane informacje.
Uczenie się z wykorzystaniem ruchu
Kolejny styl możemy opisać jako pamięć rytmu, ponieważ wybierają go osoby, które czują potrzebę ruchu podczas nauki. Zaliczamy do nich uczniów notorycznie wiercących się w ławkach, tych, którzy nie potrafią spokojnie usiedzieć. Podczas przyswajania sobie informacji osoby te zazwyczaj chodzą lub układają rytmiczne wiersze czy piosenki. Często też uczą się przy włączonym telewizorze czy radiu, mogą także mruczeć lub podśpiewywać sobie podczas nauki.
Uczenie się przez obrazowanie
Ten styl uczenia się nazywany jest także pamięcią obrazu. Stosują go osoby, które najszybciej uczą się, korzystając z rysunków, tabelek i wykresów. Podczas nauki uczniowie ci często tworzą własne rysunki lub zapisują informacje w postaci tabelek.
Po ustaleniu w jakiej dziedzinie dziecko jest najlepsze oraz jaki sposób na naukę będzie najodpowiedniejszy, dziecku będzie się uczyło o wiele przyjemniej i efektywniej.
Bibliografia: