Dziecko w żałobie
29 maja 2012 by Aleksandra Mrugalska
Śmierć bliskich bardzo często wywołuje smutek, przygnębienie, czy złość. Emocje te są zupełnie naturalnym elementem procesu żałoby. Utrata kogoś bliskiego, może skutkować poczuciem bezsilności, rozczarowania. Ta nowa i trudna do zaakceptowania sytuacja często spotyka również dzieci.
Dziecko także ponosi stratę na skutek śmierci osoby bliskiej. Zwłaszcza wtedy, gdy było z nią związane emocjonalnie. Dzieje się tak, niezależnie od tego, w jakim wieku jest dziecko. Czasami opiekunowie dziecka, mogą być przekonani, że jest ono zbyt małe, aby zrozumieć zaistniałą sytuację i odczuwać cierpienie. Prawdą jest, że małe dzieci postrzegają śmierć, nieco inaczej, niż osoby dorosłe. Nie oznacza to jednak, że nie dostrzegają i nie odczuwają braku osoby bliskiej. Należy także pamiętać, że choć dziecko nie zawsze rozumie zjawisko śmierci, to jednak silnie reaguje na zachowania i reakcje emocjonalne otoczenia.
Postrzeganie śmierci i proces psychologicznego przeżywania żałoby, może być zróżnicowany w zależności od wieku i fazy rozwojowej, w jakiej znajduje się dziecko.
U dziecka w wieku od 0 do 2 lat, tęsknota za bliskim, może objawiać się złością a następnie smutkiem przechodzący w obojętność. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy dziecko ma niezaspokojone potrzeby emocjonalne i fizyczne.
W wieku od 2 do 7 lat, dziecko może postrzegać śmierć, jako stan przejściowy. Może oczekiwać powrotu zmarłego do domu lub poszukiwać go.
Starsze dzieci, mogą odczuwać złość w stosunku do siebie lub osoby, która odeszła. Złość ta, może skutkować buntem i dążeniem do nieuczestniczenia w procesie żałoby.
Możliwe reakcje emocjonalne dziecka na sytuację żałoby.
Podobnie jak u osób dorosłych, również w przypadku dzieci naturalną reakcją na sytuację straty jest lęk. U młodszych dzieci, można zaobserwować mniejszą samodzielność oraz lęk przed rozstawaniem się z opiekunami. Może też występować rozdrażnienie emocjonalne i płaczliwość. Mogą także wystąpić specyficzne objawy problemów emocjonalnych u dziecka. Należą do nich: trudności ze snem, koszmary nocne, moczenie się oraz zaburzenia apetytu i czynności fizjologicznych. W przypadku pojawienia się tych dolegliwości, warto skorzystać z pomocy lekarza.
Jak można pomóc?
Aby ułatwić dziecku przystosowanie się do zaistniałej sytuacji, należy pozwolić mu wyrazić emocje. Jeśli dziecko samo nie uzewnętrznia swoich emocji, należy pytać je o to, co czuje w związku ze stratą. Należy przy tym pamiętać, że zwłaszcza starsze dziecko, może przeżywać negatywne emocje w stosunku do zmarłego. Nie należy tego negować ani zabraniać.
Warto też rozmawiać z dzieckiem o śmierci. W zależności od wieku, dziecko może bardzo różnie postrzegać i rozumieć śmierć. Ważne jest jednak, aby nie unikać tego tematu i nie bać się rozmów z dzieckiem o tym, czym jest śmierć i jak ono samo sobie ją wyobraża. To może pozwolić na zintegrowanie emocji dziecka z zaistniałą sytuacją i zmniejszyć stres z nią związany. Szczególnie w przypadku, gdy dziecko doświadczyło straty rodzica, ważne jest, aby zagwarantować mu poczucie psychicznego bezpieczeństwa i zaspokojenie wszelkich potrzeb.
Zmiany w zachowaniu dziecka spowodowane stratą osoby znaczącej, mogą trwać nawet do 5 lat. Mogą one rozszerzać się na różne sfery życia: relacje z rówieśnikami, wyniki w nauce, skłonność do podejmowania nowych wyzwań. Prawidłowo przeżyta żałoba, może z czasem zaowocować reorganizacją dotychczasowego stylu życia. Znalezieniem nowych priorytetów i pełniejszym wykorzystywaniem możliwości rozwojowych.
Opracowano na podstawie: Twycross G i Framton D 1996 Opieka paliatywna nad terminalnie chorymi