© 2010-2015 Fundacja Humanites
by Jarosław Pytlak
Strona główna › Działy › Dyskusja ogólna › Kawiarenka › Jaka szkoła: publiczna czy niepubliczna? › Reply To: Jaka szkoła: publiczna czy niepubliczna?
Twój ostatni post potwierdza tylko, że nie ma (i chyba nie może być)jednoznacznej odpowiedzi na tytułowe pytanie wątku, bo odbiór szkoły i tego, co ona oferuje jest subiektywny. Zależy od tego, czego oczekuje rodzic, tego, na co idą pieniądze z czesnego i tego, co ma do zaoferowania szkoła. Muszę przyznać, że sam się zastanawiam, jakim cudem niektóre placówki niepubliczne jeszcze w Warszawie j25kcjonują, skoro w istocie niewiele różnią się od publicznych, ot, starają się być „bardziej”, jak w anegdocie:
„- Czym różni się wróbelek?
– Tym, że ma jedną nóżkę bardziej jak drugą.”
Jednakowoż uogólnienie, że dzieci powyżej trzeciej klasy potrzebują „szerszego grona znajomych, lepszych warunków sportowych, współzawodnictwa z innymi szkołami” nie przekonuje mnie. Są duże szkoły niepubliczne, w których krąg znajomych jest rozległy, warunki sportowe też nie w każdej są złe, a jeśli chodzi o współzawodnictwo z innymi szkołami, to niepubliczne zazwyczaj chyba nawet bardziej się w to angażują.
Myślę, że prawdziwym problemem wielu szkół niepublicznych jest nijakość. Dzisiaj wszyscy oferują „wysoki poziom nauczania” (cokolwiek to oznacza – bo ja nie wiem), skutecznego uczenia języków obcych (z tym już łatwiej), indywidualizacji (ha, to dopiero jest słowo-wytrych!). Więc po co płacić za coś, co oferują wszyscy? A jeżeli już klient płaci, to ma własną wizję spełnienia tych oczekiwań, do której w dzisiejszych czasach bardzo trudno doskoczyć.
Mnie nigdy nie interesowało robienie tego samego, co inni, nawet lepiej. Szkoła niepubliczna dała mi unikalną szansę robienia czegoś oryginalnego. I mam poczucie satysfakcji, choć szkoła, którą kieruję jest o eony odległa od lansowanej dzisiaj wizji dobrej placówki.
Przede wszystkim uczymy dzieci, że to od nich przede wszystkim zależy to, ile i czego się nauczą. Nauczyciel tylko pomaga. Udział w konkursach ograniczamy do absolutnego minimum. Liczba lekcji obowiązkowych jest dokładnie taka sama jak w szkole publicznej, a godziny do dyspozycji dyrektora wykorzystane są na dodatkową godzinę wychowawczą, plastykę, technikę, muzykę, a nie na dodatkowe lekcje polskiego czy matematyki. Pieniądze z czesnego służą, między innymi temu, aby żadna przerwa międzylekcyjna nie była krótsza niż 15 minut, a najdłuższa trwała aż godzinę – w ten sposób codziennie mamy 120 minut na budowanie życia społecznego. Za pieniądze z czesnego zatrudniamy wychowawców – na osobnych etatach (3 osoby), aby byli w szkole ludzie patrzący na dzieci trochę inaczej niż jak na uczniów. No i nie mamy (na razie) ani jednej tablicy multimedialnej!
To o czym napisałem (i jeszcze trochę innych pomysłów) wystarcza, aby zapełnić wszystkie miejsca i żeby nikt z rodziców, poza przypadkami losowymi, nie uważał za wskazane zabrania dziecka po trzeciej klasie.
Choćbym nie wiem jak się starał, w realiach szkoły publicznej nie mógłbym zrealizować większości innowacji, na które przyzwolenie (i pieniądze) dali rodzice w szkole społecznej. Takich szkół – z oryginalnym programem działania – jest w Warszawie więcej. Może po prostu miałaś trochę pecha w swoim wyborze?
luty, 2021
Brak wydarzeń
Mamrodzine.pl to portal integrujący rodziców, wychowawców, ekspertów oraz instytucje mające wiedzę i doświadczenie w obszarze wsparcia współczesnej rodziny w zakresie budowania więzi rodzinnych i wychowania dzieci, ale także w sytuacjach kryzysowych, których może doświadczać rodzina.
504-14-47-84
© 2010-2015 Fundacja Humanites
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.